Ung forsker i kunstig intelligens modtager Spar Nord Fondens Forskningspris

Lagt online: 19.04.2024

Neelu Madan fra Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi modtager Spar Nord Fondens Forskningspris for sit fremragende ph.d.-forskningsprojekt om kunstig intelligens.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Hans Ravn

Dette års modtager af Spar Nord Fondens Forskningspris er Neelu Madan, som har skrevet sin ph.d. ved AAU's Institut for Arkitektur og Medieteknologi (CREATE) i samarbejde med virksomheden Milestone Systems. Temaet er kunstig intelligens (AI), og afhandlingen præsenterer alternative løsninger til at håndtere bias og støj i annoterede datasæt til videoovervågning.

Spar Nord Fondens Forskningspris uddeles hvert år til en yngre ikke-etableret forsker, som inden for det seneste år har afsluttet og fået godkendt et særligt fremragende ph.d.-forskningsprojekt.

Udvælgelsen foregår ved et sagkyndigt bedømmelsesudvalg med en repræsentant fra hvert hovedområde, der i samarbejde med Spar Nord Fonden træffer afgørelse om mod­tageren af prisen.

Med prisen følger 250.000 kroner.

Hør Neelu Madan fortælle om sin forskning her:

thumbnail

Video: Spar Nord Fondens Forskningspris 2024