Socialrådgiveruddannelse udflyttes ikke til Hjørring alligevel

Lagt online: 18.01.2023

Dele af socialrådgiveruddannelsen skulle efter planen udbydes i Hjørring i år og åbne for optag i foråret 2023, men uddannelsen er ikke længere omfattet af regeringens udflytningsreform og skal derfor ikke udflyttes alligevel.

Af Jane Grønning Johansen, AAU Kommunikation

I et år har det været planlagt, at 50 studiepladser på Aalborg Universitets socialrådgiveruddannelse skulle udbydes i Hjørring som et led i den tidligere regerings udflytningsreform. Efter planerne skulle uddannelsen åbne for optag dette forår med studiestart i Hjørring efter sommerferien.

Regeringen meldte kort før jul ud, at socialrådgiveruddannelsen ikke længere er omfattet af den tidligere regerings udflytningsreform. I regeringsgrundlaget står der: ”Videreføre aftalen om udflytning af uddannelser, men justere den sådan, at uddannelserne til sygeplejerske, pædagog, lærer og socialrådgiver ikke er omfattet af aftalen.”

Rasmus Antoft, der er dekan for det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet (SSH), ærgrer sig, men fordi udflytningen af uddannelsen er underfinansieret, vælger Aalborg Universitet at beholde de 50 studiepladser på campus i Aalborg Øst.

- Det er ærgerligt, at udflytningen af socialrådgiveruddannelsen trækkes tilbage med så kort varsel. Det beklager vi over for de studerende, der har indstillet sig på at kunne læse til socialrådgiver i Hjørring. Men vi håber, at de vil studere i Aalborg, hvor vi har en god socialrådgiveruddannelse med et rigtig godt studiemiljø, siger Rasmus Antoft.

Siden udflytningsplanen blev fremlagt, er der blevet arbejdet på højtryk for at etablere en socialrådgiveruddannelse i Hjørring, ligesom der har være et godt samarbejde med Hjørring Kommune og Professionshøjskolen UCN om at realisere udbuddet. AAU håber derfor fortsat på godt samarbejde i forbindelse med planerne om at udflytte dele af medicinstudiet samt kandidaten i folkesundhedsvidenskab til Hjørring. Det er kun udflytningen af socialrådgiveruddannelsen til Hjørring, der trækkes tilbage.