Professor i poesi er indstillet til æresdoktorgrad

Lagt online: 22.03.2023

Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet (SSH) har indstillet professor Jahan Ramazani fra University of Virginia til æresdoktor på Aalborg Universitet (AAU). Jahan Ramazani er kendt som en af verdens mest originale, indflydelsesrige og vægtige lyrikforskere.

Professor i poesi er indstillet til æresdoktorgrad

Lagt online: 22.03.2023

Den 21. april 2023 fejrer AAU årsfest, og traditionen tro markeres det med udnævnelse af fem æresdoktorer. En af dem, der i år modtager æresdoktorgraden ved en ceremoni i Aalborg Kongres & Kultur Center, er professor Jahan Ramazani fra University of Virginia i USA.

Jahan Ramazanis forskningsområde er den lyriske genre samt World Literature, postkolonial teori og kritisk raceteori. I den forbindelse er han særlig kendt for sin nytænkning af poesien som en historisk, dynamisk og hybrid genre, og han har gennem årtier med bøger som bl.a. Poetry in a Global Age (2020), Poetry and Its Others: News, Prayer, Song, and the Dialogue of Genres (2014) og A Transnational Poetics (2009) cementeret sin status som en af verdens mest originale, indflydelsesrige og vægtige lyrikforskere. Gennem tiden har han også modtaget et hav af æresbevisninger og priser som bl.a. Fellow of the American Academy of Arts and Sciences, Guggenheim Fellowship og Harry Levin Prize.

Jahan Ramazani har tidligere bidraget til forskningsprojekter og er indgået i forskningsansøgninger fra danskfaget og forskningsgruppen Litteratur, Medier og Samfund (LMS) på Institut for Kultur og Læring, ligesom han har været en hovedfigur i The International Network for the Study of Lyric (INSL), som AAU-forskere også har bidraget til.

Aalborg Universitet har i mange år været et vigtigt center for international lyrikforskning med talrige projekter, publikationer og konferencer inden for området. Det er derfor en stor gevinst at få Jahan Ramazani som en af verdens førende kapaciteter inden for feltet tilknyttet som æresdoktor.

Professor Peter Stein Larsen fra forskningsgruppen LMS på Institut for Kultur og Læring.

Kom til tiltrædelsesforelæsning og festdag
Den 19. april 2023 holder Jahan Ramazani en tiltrædelsesforelæsning på Kroghstræde 3, som er åben for alle interesserede. I forlængelse af forelæsningen vil forskere fra litteratur- og mediemiljøet præsentere korte faglige oplæg og forfatter Gerd Laugesen og klassisk guitarist Thea Vistisen vil stå for et musikalsk indslag.

Læs mere om arrangementet og tilmeld dig