Nyt AAU-projekt skal fastholde internationale studerende i dansk beskæftigelse

Lagt online: 29.09.2022

Flere internationale STEM-studerende skal fastholdes i dansk beskæftigelse efter endt uddannelse. Det er formålet med projektet 'Supporting Engineers’ Employability through Mentoring' (SEEM), som ENGINNERING og AAU Karriere nu søsætter efter at have modtaget en millionbevilling fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Nyt AAU-projekt skal fastholde internationale studerende i dansk beskæftigelse

Lagt online: 29.09.2022

Af David Graff, ENGINEERING

- Der er stort behov for STEM-uddannede kandidater på det danske arbejdsmarked, og potentialet er stort, hvis vi i højere grad formår at fastholde dem, vi uddanner, i beskæftigelse efter endt uddannelse.

Sådan beskriver prodekan for uddannelse Olav Geil tanken bag SEEM-projektet, der har en mentor-mentee-ordning mellem internationale studerende og danske virksomheder som omdrejningspunkt.

- Samtidig er der grund til at tro, at vi i kraft af projektet kan mindske frafaldet undervejs i uddannelserne, fordi mentor-mentee-relationen er med til konkret at vise, hvordan uddannelserne kan anvendes i praksis, tilføjer han.

Olav Geil, prodekan for uddannelse på det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet ENGINEERING

AAU Energi lægger ud

Projektet løber over fire år fra 2022 til 2026 og består af en pilotfase og en udrulningsfase: AAU Energi skyder pilotfasen i gang allerede i år, mens Institut for Kemi og Bioteknologi følger efter i 2023. Aktiviteterne spredes i udrulningsfasen på ENGINEERING’s øvrige institutter fra og med efteråret 2024.

- Institutterne spiller en meget stor rolle, i og med det er hos dem, de studerende er, og da de samtidig har den direkte kontakt til virksomhederne, forklarer Olav Geil.

AAU Karriere varetager den konkrete matching af studerende og virksomheder i projektet, ligesom de samarbejder med ENGINEERING om projektstyringen. Desuden bidrager eksterne parter såsom fagforeningen IDA til løbende at kvalificere projektet, der forankres på AAU i både Esbjerg og Aalborg.