En af de mest citerede eksperter i medierne

Lagt online: 06.02.2023

Laust Høgedahl, Center for Arbejdsmarkedsforskning (CARMA) er for andet år i træk på Akademikerbladets liste over de 50 mest citerede eksperter i Danmark.

Af Charlotte Tybjerg Sørensen, kommunikationsmedarbejder
Fotocollage: Akademikerbladet

Er man bare lidt interesseret i arbejdsmarkedsforhold og overenskomster, så kan man ikke have undgået at støde på Laust Høgedahls navn, stemme eller ansigt. Det være sig i de store landsdækkende mediers artikler, tv- og/eller radioindslag eller artikler og debatindlæg i fagmedier og andre specialmedier. Faktisk har Laust Høgedahl været i medierne 250 gange i 2022, og det har givet ham en placering som nummer 46 på listen over de 50 mest citerede forskere, som Akademikerbladet netop har offentliggjort.

- Det er da dejligt at komme på listen igen, men jeg mener nu også, at vi som forskere ved universitetet har en forpligtelse til at udtale os om det, vi ved noget om. Ellers bliver banen overladt til tænketanke og meningsdannere, og det mener jeg ikke, at samfundet er tjent med, siger Laust Høgedahl.

Overenskomstår betyder mange henvendelser

Sidste år var han for første gang med på listen – som nr. 39. Placeringen er lidt lavere denne gang, han er nr. 46, men det tager Laust Høgedahl ikke så tungt. Der er også en stor chance for, at han ryger op på listen næste gang, den offentliggøres. For i år er skal der forhandles overenskomster på det private arbejdsmarked, og med regeringens lovforslag om at inddrage store bededagsferien, er risikoen for en storkonflikt større end i mange år. Og så får medierne brug for at Laust Høgedahl kan udlægge teksten.

- Mit forskningsområde kan være kompliceret, men jeg går meget op i at forklare stoffet, så det bliver kort og forståeligt, fortæller Laust Høgedahl.

At Laust Høgedahl er flittigt citeret i medierne, er da heller ikke gået ubemærket hen blandt kollegerne og institutledelsen.

Det er en meget stor gevinst for instituttet og universitetet, at Laust Høgedahl er eksponeret med sin viden i det omfang, som tilfældet er. Og når man formidler så sobert, afbalanceret, vidende og eksemplarisk som Laust gør, så er det også en gevinst for det øvrige samfund.

Michael Baggesen Klitgaard, Institutleder, Institut for Politik og Samfund

Svarer ikke på alt

I perioder fylder mediekontakten en stor del af hans tid.

- Nogle dage bliver der ikke tid til andet, ud over eventuel undervisning, men så må jeg indhente forskningen på andre tidspunkter, siger han.

Selvom Laust Høgedahl er imødekommende over for pressen, så er det ikke alt, han svarer på.

- Jeg skal være den, der ved mest om det, ellers henviser jeg til andre, som er mere relevante, siger han.

Generelt gode erfaringer med medier

Laust Høgedahl har for det meste gode oplevelser med journalister.

- Helt generelt danske medier gode og ordentlige, og nogle journalister kender jeg efterhånden så godt, at jeg ved, at de citerer mig korrekt. Men når det er muligt, så beder jeg om at få tingene til gennemsyn, og det er da hændt, at jeg er blevet misforstået eller mine udsagn redigeret på en måde, så de fremstår anderledes, end det jeg mener, siger Laust Høgedahl, der har prøvet at have vrede arbejdsmarkedsparter i telefonen efterfølgende.

Han gør nemlig en dyd ud af at holde sig til at give viden – ikke vurderinger af den ene eller den anden part.

- Jeg vil ikke være linjedommer og dømme ting inde eller ude, det overlader jeg til andre, siger Laust Høgedahl.

Endnu er han ikke blevet genkendt på gaden, men hans ekspertviden og brugen af han i medierne har åbnet døre for Laust Høgedahl. Han har blandt andet deltaget i Folkemødet på Bornholm, ligesom han også deltager i paneldebatter og lignende i mange sammenhænge – fagforeninger, arbejdsgiverorganisationer, kommuner og brancheforeninger.

Og har Laust Høgedahl noget forskning, han gerne vil have ud i medierne, så ved han, hvilke journalister han skal kontakte.