Institute for advanced study in PBL er nu en realitet

Lagt online: 10.09.2021

Årets strategiseminar løb af stablen i denne uge. I den forbindelse besluttede direktionen at gå videre med den foreslåede model for universitetets nye satsning Institute for Advanced Study in PBL. Nu går implementeringsfasen i gang. Første skridt er at ansætte en leder for IAS PBL.

Institute for advanced study in PBL er nu en realitet

Lagt online: 10.09.2021

Af Jeannette Bylov, AAU Kommunikation. Foto: Nils Krogh.

Direktionen har nu givet grønt lys til  universitetets nye strategiske satsning Institute for Advanced Study in PBL. Nu går implementeringsfasen i gang. Første skridt er at ansætte en leder for IAS PBL.

Direktion og ledelse på AAU var samlet på Comwell Hotel i Rebild i denne uge for at arbejde med universitetets fremtidige strategi for 2022. På direktionsmødet onsdag nikkede en enig direktion til den foreslåede model for universitetets nye satsning - Institute for Advanced Study in PBL - som i daglig tale kommer til at hedde IAS PBL.

Gode input og kritik er blevet hørt

I det stillede forslag til udformningen af IAS PBL er der taget hensyn til de mange input i form af både overvejelser, idéforslag og kritikpunkter, der kom frem i forbindelse med høringsfasen.

- Jeg er glad for det store engagement. Vi har lyttet, og mange input er blevet integreret i strategien for IAS PBL. Jeg er sikker på, at vores unikke PBL-model vil komme til at stå endnu skarpere i fremtiden til gavn for de studerende, ligesom forskningen vil blive et fyrtårn både nationalt og internationalt, fortæller rektor Per Michael Johansen.

Prorektor bliver formand for styregruppen

Det har vist sig, at nogle af de input, der er kommet i forbindelse med workshops, interviewrunder og i selve høringsfasen først kan blive afklaret i forbindelse med selve implementeringsfasen.

AAU er nu klar til at gå i gang med at implementere det nye IAS PBL. Prorektor sætter sig for bordenden i styregruppen. Et af de første punkter på opgavelisten er at ansætte en leder for IAS PBL.

- Vi er stolte af PBL som pædagogisk læringsmodel. Visionen med IAS PBL er at sikre, at vi hele tiden har PBL til tiden - at vi er med på beatet, og at vi ikke bare bliver ved med at gøre det, vi gjorde i går. Vi skal hele tiden udvikle os inden for det område. Det kræver, at vi har forskning i fokus og også eksperimenterer undervisningsmæssigt for at udvikle vores undervisning. Det er derfor, det er sådan en fantastisk mulighed, når vi udvikler Aalborg Universitet til et feltlaboratorium for problembaseret læring, forklarer prorektor Anne Marie Kanstrup.

IAS-model skaber sammenhæng og udviklingspotentiale

Målet er ifølge rektor og prorektor, at AAU skal fastholde og udbygge positionen som et af verdens førende PBL-universiteter.

For at nå det mål, er der valgt en Matrix-organisering. Det betyder, at forskerne er ansatte i institutterne, men at de lægger deres forskningstid i IAS PBL. På den måde sikres praksisnær forskning samtidigt med at PBL-forskere fra alle hovedområder samles og skaber basis for både synergi, tværfaglige samarbejder og PBL-forskning på et endnu højere niveau.

Klar til implementering

Det er planen, at det nye IAS PBL eksisterer fra årsskiftet, men implementeringen og organiseringen af enheden vil naturligt strække sig ind i 2022, idet den nye leder sammen med medarbejderne skal være med til at sætte retningen og skabe nye samarbejdsrelationer og udviklingsmuligheder.

Video om IAS PBL

Hør rektor og prorektor forklare ambitionerne med etableringen af IAS PBL i videoen nedenfor:

Institute for Advanced Study in PBL er nu en realitet på Aalborg Universitet

Institute for Advanced Study in PBL er nu en realitet på Aalborg Universitet