AAU udnævner en af verdens mest citerede forskere i international politik til æresdoktor

Lagt online: 04.04.2024

Dr. Frank Schimmelfennig forsker i politiske forhold, udvidelse af EU, demokratisering, og i hvor meget tillid vi har til organisationer som FN, EU og NATO. Ved jubilæums- og årsfesten den 19. april bliver han udnævnt til æresdoktor ved Det Samfundsvidenskabelige og Humanistiske Fakultet på Aalborg Universitet.

Lagt online: 04.04.2024

Af Alice Damgaard Sprotte, AAU Kommunikation og Public Affairs

Aalborg Universitet udnævner nu en af verdens mest citerede forskere i international politik til æresdoktor. Dr. Frank Schimmelfennig forsker især i de store linjer inden for EU-politik. Som professor i europæisk politik på ETH Zürich i Schweiz har han i særlig grad bidraget til forståelsen af, hvilke konsekvenser EU-udvidelser har, og til forståelsen af relationerne mellem stater med nationale interesser og de tværgående internationale organisationer som EU, FN og NATO.

Stor inspirationskilde

Det er Institut for Politik og Samfund, der har indstillet Dr. Schimmelfennig, for at styrke forskningen i international politik på universitetet. Lektor Dominik Schraff fra Institut for Politik og Samfund peger på, at det er en meget succesfuld forsker og stor inspirationskilde, universitetet får tilknyttet.

”Hans lederskab i forskningen i europæisk politik og integration har inspireret mange forskere i hele verden, og mange af hans tidligere studerende kan i dag findes i førende akademiske institutioner såvel som politiske institutioner på den europæiske og internationale scene. Det skyldes ikke mindst, at han formår at hjælpe de yngre forskere godt på vej i deres forskerkarriere,” fortæller han.

Selvom samarbejdet med AAU er af nyere dato, så har hans arbejde dannet grundlag for undervisning og forskning på Politik og Samfund. Dominik Schraff håber, at tilknytningen af Dr. Schimmelfennig vil bidrage til, at AAU driver sin forskning inden for europæisk og international politik endnu videre.

”Vi ledte efter en stærk udenlandsk samarbejdspartner. Jeg har samarbejdet med ham før og gør det stadig. Så vi ser det her som en mulighed for at udvide samarbejdet,” siger Dominik Schraff.

Lektor Dominik Schraff, Institut for Politik og Samfund

Forskning i storpolitik

Migrationskrise, Euro-krise, Brexit, EU-udvidelse og coronakrise. Det er de store politiske temaer, som præger Dr. Schimmelfennigs forskning. Han formår at koble sin forskning til aktuelle politiske begivenheder og bidrager til at se dem i et bredere perspektiv. Han formår også at bruge disse begivenheder til at udvikle nye teorier, fx om europæisk politik og migration.

I 2021 modtog han bevillingen ERC Advanced Grant for projektet “Bordering Europe: Boundary Formation in European Integration”. Her undersøger han kriserne i Den Europæiske Union, og hvordan forandringer i international politik har medført en modreaktion mod afgrænsningerne efter den kolde krig.

Han deltager også i et forskningsprojekt sammen med Dominik Schraff, der handler om tillid til internationale organisationer. Frank Schimmelfennig og Dominik Schraff forsker i, hvad der former vores tillid – eller manglende tillid – til internationale organisationer. Hvorfor er det, at vi har tillid til nogle organisationer, men ikke til andre? Studiet er endnu ikke offentliggjort, men viser sandsynligvis, at vi har tendens til mindre tillid til en organisation, som vi ikke selv får noget ud af – også selvom organisationen bidrager til at løse en socialt uretfærdig ubalance i verden.

Også dekan Rasmus Antoft bifalder udnævnelsen af Dr. Frank Schimmelfennig som æresdoktor på AAU.

”Vi er på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultetet meget glade for, at professor Frank Schimmelfennig nu bliver knyttet endnu tættere på vores forskningsmiljøer. Schimmelfennig har et meget imponerende CV, og med hans videnskabelige fokus på international politik, herunder særligt EU-integration, vil han kunne bidrage med nye vigtige perspektiver på fakultetets forskning.”