AAU Update

Virtuelt ”IT Match-event” skaber nye muligheder for studerende og virksomheder

Virtuelt ”IT Match-event” skaber nye muligheder for studerende og virksomheder

Grundet corona-situationen havde AAU Match i år flyttet det stort anlagte ”IT Match-event” fra Cassiopeia til digital afholdelse på Zoom. Det krævede et helt anderledes setup, der til gengæld åbnende op for nye, spændende muligheder, når der skal etableres samarbejde mellem virksomheder og studerende.

Tekst: Thomas Møller Christensen, AAU Innovation. Foto: Morten Randbøll, AAU Innovation

Når AAU Match hvert år i midten af september afholder ”IT Match-event”, er det normalt et større tilløbsstykke. Her møder 10-15 virksomheder op på Cassiopeia i Aalborg Øst for at netværke med ca. 500 IT-studerende og præsentere deres samarbejdsmuligheder i form af projekter, praktikker eller jobs.

Men som konsekvens af corona-situationen var netværks- og rekrutteringsarrangementet i år blevet digitalt. Derfor var både virksomhederne og personerne bag meget spændte på, hvordan det ville forløbe.

Blandt de spændte virksomheder var Picca, der udvikler automatiseringsløsninger. Heldigvis var den digitale afholdelse fuldt på højde med de forhåbninger, som virksomheden havde gjort sig inden eventet.

- Det virtuelle møde viste sig at være en rigtig god erstatning for det fysiske møde. Det levede fuldt op til vores forventninger, fortæller Mathias Gøtzsche, der er marketingansvarlig hos Picca.

 

Digitale møderum gav plads til dialog

Udover Picca deltog 11 andre virksomheder samt knap 200 studerende. De indledte alle i et fællesrum, hvor virksomhederne pitchede sig selv og sine samarbejdsmuligheder over for de studerende. Derefter blev virksomhederne sendt ud i deres egne, virtuelle møderum, hvor de studerende kunne gå til og fra for at høre mere og netværke.

Mathias Gøtzsche havde sammen med en kollega forberedt et 20 minutters program med en præsentation af Picca. Derefter kunne de studerende stille spørgsmål.

- De spurgte meget ind til, hvordan det er at være nyansat. De ville gerne være sikre på, at de bliver sat i arbejde, så deres kompetencer kan komme i spil, siger Mathias Gøtzsche, der vurderer at de kom i konkret dialog med godt 40 studerende.

 

Et mere effektivt event

Hos de studerende har der også været flere positive tilbagemeldinger på årets digitale arrangement. Blandt andet fordi det skabte nye muligheder i mødet mellem virksomhederne og de studerende.

- Jeg kunne nemmere tage notater af virksomhedernes præsentationer, så jeg var bedre forberedt til at stille relevante spørgsmål til dem i møderummene. Det betød et meget mere effektivt event - både for mig og for virksomhederne, fortæller Jonas Stryhn Johansen, der læser software på 3. semester.

Jonas Stryhn Johansen, der også deltog sidste år, var primært med for at finde en praktikplads eller studiejob. Han var især begejstret for de små, digitale møderum, som han synes skabte et mere intimt møde med virksomhederne.

- Her kunne virksomhederne eksempelvis dele deres skærm og vise os forskellige programmer, de bruger til udvikling af deres systemer. Det gav mig et bedre indblik i virksomheden end den, jeg fik til det fysiske event, hvor der var mindre tid til at gå i dybden med hver virksomhed, forklarer Jonas Stryhn Johansen.