AAU Update

Konklusioner om effekten af problembaseret læring på digital undervisning. Foto: Lars Horn.

Konklusioner om effekten af problembaseret læring på digital undervisning

Undervisningen under COVID-19 har næsten udelukkende været digital fra skoleelever til universitetsstuderende. En ny artikel fra Centre for IS Management viser de mulige effekter af problembaseret læring (PBL) på universitetets digitale undervisning.

Tekst: Niels Krogh Søndergaard, kommunikationsmedarbejder
Foto: Lars Horn

Forskerne Christian Ravn Haslam, Sabine Madsen og Jeppe Agger Nielsen, alle fra CIM ved Institut for Politik og Samfund, AAU, har netop udgivet en artikel om samspillet mellem problembaseret (PBL) og digital læring under pandemien.

Artiklen ”Problem-based Learning during the COVID-19 Pandemic: Can Project Groups Save the Day?" er blevet udgivet i Communications of the Association for Information Systems (CAIS).

Den bygger på et kvalitativt studie af, hvordan problembaseret læring har tilpasset sig omstændighederne under corona-pandemien.

Øget motivation

Modellen for problembaseret læring på AAU bliver en stor styrke, når undervisningen rykker online, konkluderer forskerne.

PBL-metoden kan være en brobygger til at engagere de studerende, som ellers bliver ramt af flere negative effekter under en lockdown med fjernundervisning.

- Om end de studerende foretrækker traditionel undervisning, ansigt til ansigt, da der er større energi, variation og et større socialt element ved at mødes på campus, har vi observeret, at studerende i projektgrupper har haft en mere positiv oplevelse med online-undervisning, skriver CIM-forskerne i artiklen.

Læs artiklen: Problem based learning during the COVID 19 pandemic. Can project groups save the day?

- Det indikerer, at det at tilhøre en [PBL-projektgruppe] kan øge de studerendes motivation og deltagelsen i undervisningsaktiviteterne ved computeren online.

Som et fysisk rum

Studiet udfordrer antagelsen, at PBL skal være en ansigt til ansigt-interaktion på campus, og der opsummeres flere eksempler på, hvordan det drastiske skift til online har givet en masse erfaringer men også en ”skærmtræthed” og en svær kamp for mange om at strukturere sin dag til studier, når man er alene.

- For at kompensere for den manglende variation i dagene med undervisning under lockdown, begyndte mange projektgrupper at bruge deres Microsoft Teams-rum meget som de ville bruge et fysisk rum på campus. Ved at gøre dette kunne de emulere en mere genkendelig læring og social omgang i det digitale rum.

Læs mere: Problembaseret læring på Aalborg Universitet

Vil du vide mere?